Monday, September 13, 2010

Bukti Kewujudan Pencipta

[Ayat : 2 Surah Al Furqan]
Tuhan yang menguasai pemerintahan langit dan bumi, dan yang tidak mempunyai anak, serta tidak mempunyai sebarang sekutu dalam pemerintahan-Nya; dan Dialah yang mencipta segala sesuatu lalu menentukan keadaannya dengan ketentuan takdir yang sempurna.
[Ayat : 54 Surah Al Furqan]
Dan Dialah Tuhan yang menciptakan manusia dari air, lalu dijadikannya titisan baka dan pertalian keluarga; dan sememangnya Tuhanmu berkuasa.


[Ayat : 59 Surah Al Furqan]
Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya, dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy, Dialah ar-Rahmaan; maka bertanyalah akan hal itu kepada yang mengetahui tentang-Nya.

(Ayat : 2 Surah Al Baqarah] Kitab Al-Qur'an ini, tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa.

[Ayat : 22 Surah Al Baqarah]
Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan, dan langit sebagai bangunan; dan diturunkan-Nya air hujan dari langit, lalu dikeluarkan-Nya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu; maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah, sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui.
[Ayat : 117 Surah Al Baqarah]
Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi (dengan segala keindahannya); dan apabila Ia berkehendak (untuk menjadikan) sesuatu, maka Ia hanya berfirman kepadanya: "Jadilah engkau!" Lalu menjadilah ia.
[Ayat : 163 Surah Al Baqarah]
Dan Tuhan kamu ialah Tuhan Yang Maha Esa; tiadalah Tuhan (Yang berhak disembah) selain dari Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
 
 
 
 
[Ayat : 164 Surah Al Baqarah]
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan (pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan terapung-apung di antara langit dan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda kekuasaan-Nya, bagi kaum yang berakal fikiran.
 
 
[Ayat : 6Surah Ar Rahman]
Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu, masing-masing tunduk menurut peraturan-Nya.
 
[Ayat : 10 Surah Ar Rahman]
Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhluk-Nya yang lain.
 
 
[Ayat : 77 Surah Ar Rahman]
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
 
[Ayat : 78 Surah Ar Rahman]
Maha Sucilah nama Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan.
 
[Ayat : 13 Surah Al Jinn]
Dan bahawasanya kami, tatkala mendengar petunjuk (Al-Quran), kami beriman kepadanya; kerana sesiapa yang beriman kepada Tuhannya, maka tidaklah ia merasa bimbang menanggung kerugian dan juga tidak akan ditimpakan sebarang kesusahan.
 
[Ayat : 2 Surah Al Jinn]
Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak akan mempersekutukan sesuatupun dengan Tuhan kami.
 
 
[Ayat : 93 Surah Maryam]
Tidak ada sesiapa di langit dan di bumi melainkan akan datang kepada Ar-Rahman, sebagai hamba.
 
[Ayat : 1 Surah Al An'aam]
Segala puji bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan menjadikan gelap dan terang; dalam pada itu, orang kafir menyamakan (sesuatu) dengan Tuhan mereka.
 
[Ayat : 3 Surah Al An'aam]
Dan Dialah Allah di langit dan di bumi; Ia mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan kamu lahirkan, dan Ia juga mengetahui apa yang kamu usahakan. 
[Ayat : 59 Surah Al An'aam]
Dan di sisi Allah jualah segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam Kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata.
 
 
 

No comments: