Tuesday, September 14, 2010

Sujud

 [Ayat : 102 Surah Al An'aam]
Demikian itulah Allah Tuhan kamu, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, maka sembahlah Dia. Dan (ingatlah) Dialah yang mentadbirkan segala-galanya.
 [Ayat : 162 Surah Al An'aam]
Katakanlah:Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang mentadbirkan sekalian alam.
Ayat : 43 Surah Al Baqarah]  
Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjema'ah) bersama-sama orang yang rukuk.

[Ayat : 49 Surah An Nahl]
Dan bagi Allah bersujud apa yang ada di langit dan di bumi, dari makhluk-makhluk yang bergerak serta malaikat; sedang mereka tidak berlaku sombong.


[Ayat : 44 Surah Al Israa]
Bertasbihlah langit yang tujuh dan bumi serta sekalian yang ada di dalamnya; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih memuji-Nya; akan tetapi kamu tidak memahami tasbih mereka. Sesungguhnya Allah Maha Penyabar, lagi Pengampun.


[Ayat : 111 Surah Al Israa]
Dan katakanlah: Segala puji tertentu bagi Allah, yang tiada mempunyai anak, dan tiada bagi-Nya sekutu dalam urusan kerajaan-Nya, dan tiada bagi-Nya penolong disebabkan kelemahan-Nya; dan hendaklah engkau membesarkan serta memuliakan-Nya dengan bersungguh-sungguh!

[Ayat : 1 Surah As Saaf]
Segala yang ada di langit dan di bumi mengucap tasbih kepada Allah, dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

[Ayat : 15 Surah As Sajdah]
Sesungguhnya yang benar beriman kepadaayat-ayat Kami hanyalah orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat itu, mereka segera sujud, dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur.
p/s setiap coretan ini hanyalah untuk tatapan umum bukan untuk dikomersialkan.

No comments: